Góry
  • Turystyka piesza
  • Mapa wydawnictwa PTR Kartografia na podkładzie map WIG
  • Mapa wydawnictwa Compass. Wydanie III z 2005 roku.
Łemkowie i Łemkowszczyzna
  • Łemkowie
Obiekty i miejscowości
  • Miejscowości
  • Cmentarze wojenne
  • Cerkwie i kościoły
  • Tabela obiektów
Przyroda
  • Przyroda
Noclegi
  • Noclegi
  • Jak znaleźć nocleg?
  • Dodaj ofertę
Galerie zdjęć
  • Najlepsze zdjęcia
  • Galerie tematyczne
  • Zdjęcia archiwalne
Informacje praktyczne
  • Przejścia graniczne
  • Komunikacja
  • Pogoda
Sport
  • Rower
  • Sporty zimowe
Portal beskid-niski.pl
  • Wyniki zakończonego konkursu
  • Księga gości
  • Subskrypcja
  • Linki
  • Mapa portalu

 

/ Obiekty / Przełęcz Łupkowska
 

Przełęcz Łupkowska

Wysokość:640 m n.p.m
Region:Pasmo graniczne-część wschodnia
Kategoria:Przełęcze

Przełęcz Łupkowska - Przełęcz w głównym grzbiecie Karpat na granicy polsko-słowackiej. Przełęcz Łupkowska stanowi według polskich autorów Umowną granica Między Karpatami Zachodnimi, a Wschodnimi (pojęcie granicy Karpat Wschodnich i Zachodnich jest tak bardzo płynne, że Słowacy wyznaczają ją na leżącej na przeciwległym krańcu Beskidu Niskiego Przełęczy Tylickiej). Przełęcz porastają łąki oraz szybko rozprzestrzeniające się młodniki i zarośla.

W latach siedemdziesiątych dziewiętnastego wieku pod przełęczą wykopano tunel i poprowadzono linię kolejową, będącą fragmentem ważnej magistrali Lwów - Budapeszt. Tunel liczy 642 metry, po rozpadzie monarchii Austro-Węgierskiej stracił na ważności, by za czasów PRL mieć już bardzo marginalne znaczenie. W czasie Drugiej Wojny Światowej był dwukrotnie niszczony, we wrześniu 1939 roku przez polskich saperów, w roku 1944 przez wycofujących się Niemców. Śpieszący na pomoc Powstaniu Słowackiemu Czerwonoarmiści, w związku z niedrożnością tunelu, poprowadzili prowizoryczną linię kolejową przez przełęcz. Trasa pokonywała duże przewyższenia i była bardzo niebezpieczna. Po szczęśliwym przeprawieniu kilku składów i tragicznym wypadku pociągu wiozącego paliwo i amunicje jej eksploatacji zaprzestano. Tunel został odbudowany ze zniszczeń wojennych w roku 1946 i do końca lat dziewięćdziesiątych był przeznaczony tylko dla ruchu towarowego, od lat osiemdziesiątych jednak praktycznie niewykorzystywany. Reaktywacja tunelu nastąpiła w roku 1998 kiedy podjęto próby otwarcia tu kolejowego przejścia granicznego oraz uruchomienia stałego połączenia kolejowego. Obecnie tylko w wakacyjne weekendy przejeżdża tunelem pociąg relacji Zagórz-Medzilaborce.

Na przełęczy Łupkowskiej rozgrywa się fragment książki Jana Haszka "Przygody dobrego wojaka Szwejka". Ogromne wrażenie na Ukraińskim poecie Iwanie Franko wywarła wizyta w tym rejonie podczas budowy tunelu. Ciężka i niebezpieczna praca robotników jakiej był tu świadkiem, posłużyła mu za inspiracje do słynnego "Kamieniara".



Przez przełęcz wzdłuż granicy przebiega czerwony szlak słowacki, polski szlak graniczny omija rejon przełęczy - na tym odcinku opuszcza granice i sprowadza do przygranicznej osady - Nowego Łupkowa.
Liczba zdjęć: 1
Przełęcz Łupkowska

Aktualizacja: 2007-08-13




beskid-niski.pl na Facebooku


 
1897

Komentarze: (0)Dodaj komentarz | Forum
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

Imię i nazwisko:
E-mail:
Tekst:
Suma liczb 6 i 0: (Anty-spam)
    ;


e-mail: bartek@beskid-niski.pl
Copyright © 2003 - 2016 Wadas & Górski & Wójcik
Wsparcie graficzne: e-production.pl
praca w Niemczech|prosenior24.pl
Miód
Idea Team
Tanie odżywki
Ogląda nas 16 osób
Logowanie