Śnieżne trasy
  • Wirchne-Zawiersza
  • Wirchne-Banica
  • Zawiersza-Pod Dziamerą
  • Zawiersza - Pętna Cerkiew
  • Pod Dziamerą - Banica
  • Pod Dziamerą - Wypał
  • Banica - gościniec Banica
  • Banica - Pod Kamiennym Wierchem
  • Gościniec Banica - Wypał
  • Kanada - Wołowiec
  • Wołowiec - Wołowiec Cerkiew
  • Wołowiec - Pod Mareszką
  • Jasionka - Pod Kamiennym Wierchem
  • Sucha - Spełzły Las
  • Spełzły Las - Nad Nieznajową
  • Nad Nieznajową - Wołowiec Cerkiew
  • Wołowiec Cerkiew - Pod Mareszką
  • Pod Mareszką - Bartne
  • Pod Kamiennym Wierchem - Krzywa Cerkiew
  • Wielka Zielona Pętla

/ Narty biegowe / Wirchne-Zawiersza

Trasa 2-3
Wirchne - Zawiersza

Trasa koloru zielonego – część Wielkiej Zielonej Pętli. W jej przebiegu są zarówno ostre zjazdy, jak również długie i miejscami strome podejścia.

Jesteśmy w punkcie węzłowym nr 2 – WIRCHNE (tyka z drogowskazami i schematem szlaków) i stąd odchodzimy od pieszego niebieskiego szlaku, kierując się drogą leśną w lewo. Towarzyszą nam znaki szlaku dojściowego do cmentarza wojskowego (biało–czarny kwadrat z kolorami po przekątnej) i szlaku konnego (biały kwadrat z zieloną kropką w środku). Pierwszy odcinek jest urozmaicony, z lekkim zjazdem. Po przebyciu 750 m trasa zaczyna ostrzej opadać i zjeżdżamy ostro w dół – na tyce po prawej stronie ustawiony jest znak „stromy zjazd”. Po kolejnych 150 m, po lewej stronie mijamy cmentarz nr 63 z I wojny światowej. W dalszym ciągu zjeżdżamy (pługując), ok. 100 m poniżej cmentarza, skręcamy z dotychczasowej drogi pod kątem prostym w boczną drogę w prawo i po kolejnych 30 m ponowny skręt w prawo. Pokonujemy odcinek 150 m płaskiej trasy, skręcamy w lewo i rozpoczynamy dość ostry 100-metrowy zjazd (kolejny znak ostrzegawczy z lewej strony). Znów skręcamy w lewo w przecinkę leśną i po 100 m wyjeżdżamy z lasu na łąkę w Pętnej. Ten odcinek jest bardzo trudny, szczególnie dla początkujących i średniozaawansowanych narciarzy, którym sugerujemy zdjęcie nart. Od opuszczenia drogi biegnącej koło cmentarza poruszamy się wyłącznie za znakami szlaku narciarskiego.

Po wyjeździe z lasu kierujemy się w stronę ogrodzenia z siatki leśnej, które obchodzimy z lewej strony. Dojeżdżamy do potoku Małastówka, przechodzimy przez kładkę i dalej skręcając lekko w lewo podchodzimy pod niewielką górkę (teren Gospodarstwa Agroturystycznego "Przystanek Magura") i dochodzimy do drogi powiatowej Małastów-Jasionka. Tu znajduje się tablica „Śnieżne Trasy przez Lasy” z kierunkowskazami oraz znakiem ostrzegawczym „Stop, zdejmij narty”. Ściągamy narty, przekraczamy drogę powiatową, zakładamy narty i wzdłuż ustawionych tyk ze znakami zielonego szlaku rozpoczynamy pięćsetmetrowe podejście łąką nad Pętną w stronę lasu. Przed wejściem w las warto się zatrzymać i podziwiać piękny widok na dolinę Małastówki oraz pasmo Magury Małastowskiej z widoczną koleją linową i 1400-metrową trasą zjazdową.

Wjeżdżamy w las i po przebyciu 100-metrowego płaskiego odcinka mijamy skrzyżowanie dróg i po 220 m przekraczamy szeroką drogę leśną i idziemy w górę wzdłuż potoku mając go po prawej stronie. Po pokonaniu 230 m droga zaczyna piąć się ostro w górę. Po stromym i żmudnym podejściu (500 m) dochodzimy do drogi biegnącej równolegle do grzbietu. Skręcamy w prawo pod kątem prostym (tyka z kierunkowskazami i znakiem ostrzegawczym „Stop, zdejmij narty” dla jadących w kierunku przeciwnym), po terenie płaskim pokonujemy 300 m i skręcamy ostro w lewo między młodnikami (tyka z kierunkowskazami po lewej stronie). Przed nami łagodne podejście na odcinku 330 m, po którym osiągamy punkt węzłowy nr 3 ZAWIERSZA.

Jesteśmy w punkcie, z którego możemy kontynuować naszą wędrówkę Wielką Zieloną Pętlą w kierunku punktu węzłowego nr 4 POD DZIAMERĄ (w prawo – 2,8 km) lub niebieskim łącznikiem do punktu węzłowego nr 10 PĘTNA-CERKIEW (3,6 km).

Skrócony opis szlaku w odwrotnym kierunku: Idąc od pkt. nr 3 musimy zwrócić uwagę na dwie znaczące zmiany kierunku. Najpierw skręcamy w prawo, a potem z drogi stromo schodzimy w dół. O skręcie informuje znak kierunkowskazu. Na odcinku tym zjazd możliwy jest jedynie przy odpowiednich warunkach śniegowych. Po wyjściu z lasu i przekroczeniu drogi zjeżdżamy koło Gospodarstwa Agroturystycznego "Przystanek Magura", tak aby trafić na kładkę na potoku. Po ominięciu ogrodzenia z prawej stromy podchodzimy w stronę lasu. Tutaj po przejściu kilkudziesięciu metrów skręcamy w prawo i dochodzimy do drogi prowadzącej z Krzywej-Banicy na grzbiet łączący Przełęcz Małastowską z Banicą.

"Opis trasy 2-3, to fragment "Przewodnika po Śnieżnych Trasach" stworzonego przez Stowarzyszenie Rozwoju Sołectwa Krzywa. Wszelkie prawa zastrzeżone. Opublikowano za zgodą Stowarzyszenia Rozwoju Sołectwa Krzywa. www.snieznetrasy.pl"

"Śnieżne trasy przez lasy" są trasami wyłącznie zimowymi i nie należy ich traktować jako znakowanych, pieszch szlaków turystycznych. W pozostałym okresie korzystać można jedynie z dróg publicznych, dróg leśnych oraz znakowanych szlaków pieszych.

Wszystkie uwagi kierować proszę na adres bartek@beskid-niski.pl
beskid-niski.pl na Facebooku

1786

Komentarze: (0)Dodaj komentarz | Forum
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

Imię i nazwisko:
E-mail:
Tekst:
Suma liczb 3 i 3: (Anty-spam)